Egyptian Nursing Students' Scientific Association
لو عاوز تبقى مننا ادخل وسجل عندنا

انت لسه مسجلتش؟؟ يللا بســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرعة

منورنا واهلا بيك معانا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

لو عاوز تبقى مننا ادخل وسجل عندنا

انت لسه مسجلتش؟؟ يللا بســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرعة

منورنا واهلا بيك معانا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض

واحد من الناس الطيبين
ابراهيم الدسوقى جمعه
احمد جمال سلام
بياض الثلج
نسيم الروح
aeny
sara salama
هدى
محمد بدر
محمد اسماعيل محمد المرشدي
رحاب عصام
rose
dr_medo
17 مشترك

صفحة 1 من اصل 2 1, 2  الصفحة التالية

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض Empty مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض

مُساهمة من طرف dr_medo الخميس 17 مارس 2011, 13:06

هنا يا جماعه خصصنالكم الموضوع دا عشان كل حد شايف ان ليه وجهة نظر عقلانية تفيدنا وتفيد مستقبل التمريض يعرضهالنا واحنا هنوصل صوته للمجلس الاعلى للجامعات

وباذن الله هتتنفذ منتظرين مشاركاتكم اذا احببتم
dr_medo
dr_medo
رئيس فريق itt

البلد : المنصورة
ذكر
المزاج : الحمد لله تمام

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض Empty رد: مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض

مُساهمة من طرف rose الخميس 17 مارس 2011, 15:37

اريد حسن المعامله فى المستششفى وتعديل صوره التمريض امام الناس وعاوزه مدرج واسع لان المدرجات ضيقه والساكشن تكون مجهزه وعاوزه دورات تدريبيه لتنميه المهارات وتخفيض سعر الكتب واهم حاجه تعديل صوره الكليه امام جميع الكليات
rose
rose
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : الشرقيه
انثى

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض Empty رد: مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض

مُساهمة من طرف رحاب عصام الخميس 17 مارس 2011, 16:15

مهنه التمريض من أسمى المهن لأننا بنتعامل مع انسان عشان كده عاوزين نتعلم صح وياريت لو السكاشن تكون مزوده بكل الاجهزه الى هنتشتغل عليها واليوم العملى فى المستشفى يبقى يوم كامل مش 4 ساعات ومش بنعمل حاجه غير اننا بندى علاج للمرضى وشكرا على كده وعاوزين مدرج كبير والتهويه فيه تكون كويسه
رحاب عصام
رحاب عصام
لسه ادامه مشوار طويل

انثى

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض Empty من اجل حقوقنا الطبيعيه

مُساهمة من طرف محمد اسماعيل محمد المرشدي الخميس 17 مارس 2011, 20:24

ان ارى ان اهم المطالب هي:
تنسيق المواد المهمه ذي التشريح ومواد اخرى
والتخصص من السنه الثانيه
والغاء الاقرار الموقع لانه فاقد الاهليه لاننا وقعناه في سن17 عام فقط و
اعطاء الفرصه اما عميده من مجال التمريض
والحفاظ على كرامتنا واحترامنا اداخل المستشفيات
وانشاء نقابه مهنيه للعاملين بالتمريض
وبدل العددددددددددددوى
farao farao farao farao farao farao
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : اجا -دقهليه
ذكر

مُساهمة من طرف محمد بدر الخميس 17 مارس 2011, 20:52

انا مش موافق على موضوع اليوم الكامل فى العملى
لان مش كل الناس فاضيه اليوم كله او عدد كبير من الساعات وفى ناس بتشتغل
نطالب بتحسين التدريس لكن زيادة الوقت اعتقد الوقت كفايه وزياده

وأهم شئ الغاء الاقرار
وعمل وصف وظيفى من وزارة الصحة ويطبق على كل كليات التمريض وليس كليه معينه بذاتها
وأيضا تطبيق الترم الصيفى او السامر كورس المطبق فى عين شمس والقاهره
محمد بدر
محمد بدر
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : الزقازيق
ذكر
المزاج : هادئ

http://as7apbgd.p2h.info/vb/forum.php

مُساهمة من طرف dr_medo الخميس 17 مارس 2011, 21:35

بصراحة يا جماعه انا مع حضراتكم فى بعض الحاجات و بعضها لا بس دا حوار بيننا عشان نطلع منه فى الخر بمجمل كويس بس خلو مطالبكو عامة مش على اد الكلية احنا بنتكلم عن التمريض كله مش كليات بس

وارجو باقى زمايلكو يتفاعلو معانا عشان نقدر نعمل حاجه كنت متوقع ان دفعتكو كلها تخش من خلال سيبر الكليه مثلا وتتفاعل وتشارك ولا ايه اعتقد انكو مهتمين كلكو وساعدو زمايلكو اللى مش عارفينيسجلو بتوصيل صوتهم وبشكركم جدا ومنتظرين مشاركتكم
dr_medo
dr_medo
رئيس فريق itt

ذكر

مُساهمة من طرف هدى الجمعة 18 مارس 2011, 11:33

انا طالبه فى الفرقه التانيه ومن اهم المطالب اللى انا بتمنى اشوفها فى كليه تمريض الزقازيق
1- اولا اننا نلغى قرار اللى وقعناه اننا نشتغل كتمريض عادى اول مكنا بنقدم للكليه لان فعلا زى مااحمد جمال قال يبقى كان احسن ناخد معهد وخلاص ونريح دمغنا بدال هنشتغل زى الدبلومات او المعاهد مع احترامى ليهم وبجد لازم ناخد وضعنا بئى كاخصائيين تمريض
2- زياده مرتب اخصائيين التمريض وطلبه الامتياز (لان زى معرفت ان الفرق بين خريج كليه التمريض والتمريض العادى 60 جنيه تقريبا ) ودا مش علشان ماديات او حاجه ولكن علشان ناخد وضعنا بجد سواء فى ماديات او وضعنا فى المستشفى
3-انشاء نقابه محترمه للتمريض ويكون رئيسها خريج كليه تمريض (ولما بقول محترمه بجد يعنى حاجه تليق بينا مش زى مزميل فى دفعتنا قال لما رحها لقاها عباره عن اوضتين وصاله وان شقته اكبر منها )
4-بالنسبه لكليتى فى جامعه الزقازيق ياريت بجد بئى المرجات بجد تكون واسعه ونحس بئى انها مدرجات زى كل الكليات مش قاعديين فى فصل فى مدرسه (واللى يدحكك كمان انى لما بقول للاستاذ كمال- كلكم عارفينه طبعا -يااستاذ كمال متريحونا بئى من خنقه المدرجات دى وتبنولنا دور فوق كمان فى الكليه قام دحك وقال الاساس بتاع الكليه اصلا ميستحملش- فقلت فى نفسى فعلا مهى مش زى الكليات التانيه - )
5-وكمان السكاشن حاجه خنـــقه بجد الادوات مش موجوده كلها واللى موجوده بنلصم بيها حاجه تخليك تكتئب ومتفكرش اصلا تهتم بانك تحب حاجه فيها او تطوراو انك تطبق العملى اساسا وياسلام ع التهويه فى السكشن بجد حاجه تخليك تنام (انا اسفه بجد ع كلامى لو هيزعل حد بس بجد دا رايى وراى كتير من زمايلى وصحابى وانا بكتب ع لسان ناس كتير منهم)
6-وبالنسبه لللكتب بئى هما الدكاتره لو مش عايزيين حد يصور الكتب لاما يخفضو سعر الكتاب علشان الكل يقدر يشتريه او يشيلو الشيتات من الكتب لان بجد دا استفزاز للطلبه _مهو يعنى ايه لاما تشترى الكتاب علشان الشيت اللى هينجحك فى الامتحان الشفوى لاما كدا هتسقط حتى لو كنت من اشطر الدفعه وياريت بردو ودا حلم ممكن اكون لوحدى وبعض القليلين بحلمو بيه ان الكتب العلميه الطبيه تكون اكبر من كدا عايزيين فعلا ماده علميه مش بقايا الطب _تشوف لو طالب من طب او طيدله او حتى علوم لما يشوف اى كتاب من كتب تمريض يستغربوا ان دا كتاب جامعه اساسا وبفتكروه مذكره امتحانات سؤال وجواب بجد عايزيين معلومات طبيه وعلميه اكتر من كدا حتى لو للمعرفه والفهم _ويعنى ايه لما دكتور فى طب يقلنا فى الترم الاول انا هحذفلكم الفصل دا ودا اما طلبه طب مقدرش احذف حاجه لان مينفعش دكتور لما يتعامل مع مريض وميعرفش يقله معلش اصل دا اتحذف من عليا (دا ع اساس اننا يعنى نقول احنا معلش بس احنا اتحذف علينا) بجد لما بنسمع الكلام دا من الدكاتره بنتنرفز وبتحرق دمنا ياريت بجد يتعملو معانا احسن من كدا وغيره يقول ان عندنا فى مصر اعظم الدكاتره بس كل الفشل فى التمريض
7-دورات تدريبه للطلبه من دكاتره فى كليه طب وبالمجان ومن غير اى عراقيل سواء ماديه او فى الوقت دورات بيحدد الطلبه هما الوقت اللى مش تتعارض فى اوقات محاضرتهم او السكاشن _تصدق ان دكتور سئلنا ايه هى الاسعافات الاوليه والحمد لله يعنى محدش عرف وياسلام بئى ع كميه الشكر اللى قلهالنا بجد حاجه تكسف واللى زدنا انه بيقول دا انا لو سئلتها لطالبه فى رابعه ابتدائى هيعرفها
8- دورات تدريبه للمعيدااااات _وياريت اللى المعيده اللى ع ادها يعملولها دروس تقويه احسن _لاننا عاملين زى اللى بياخد علم من حد اصلا معندوش علم فبسم الله مشاء الله علم المعلم ع علم المتعلم هيعملو علم خرافى مش موجود اصلا
9- انشاء معمل _زى كل الكليات هو احنا مش كليه عمليه وعلميه بتهيالى ولا ادبيه _ياسلام بئى لو تسئل حد فى دفعتنا او الله اعلم الدفع اللى قبلنا هو ايه ال hematocrit دا هتسمع ابداعات
10_انشاء معمل صوتيات ومرئيات لتحسين اللغه والتدريب عليها علشان نبئى نقول بجد دى خرجتprofessional nurse ونشوف عليها اسطوانات العملى والفيديوهات بطرقه حديثه
هدى
هدى
نص نص

البلد : kafr saqr _sharkia
انثى

مُساهمة من طرف sara salama الجمعة 18 مارس 2011, 16:28

بسم الله الرحمن الرحيم
احب اوضح لكل واحد دخل كلية التمريض انه دخلها اولا كعوضا عن هدف كان قدامه ومش قدر يوصله وهو طبعا كلية الطب
وطبعا مش كل الطلبة كانوا عايزنها او مقتنعين بدخولها.
اما الموضوع الاساسى وهو تطوير التمريص فده مش هايحصل الا لو كل الطلبة وحتى اللى اتخرجوا من تمريض فهموا الموضوع صح. ودى اول خطوة المفروض نعملها اما الخطوة التانية فهى اننا نحس ونحفذ كل واحد قدامنا فى تمريض انه يغير من نفسه للاحسن علشان يقدر يغير الفكرة اللى الناس وخداها عن تمريض وطبعا مش كلهم ياجماعة احنا لازم نتحرك وبسرعة وكلنا علشان نقدر نعمل حاجة .
وانا بوعد الزنساوية انى هاقعد مع كل صحابى واقنعهم باتسجيل والحوار معانا على انسا.
واخيرا طلبى الشخصى واعتقد ان كل كلية تمريض فى مصر محتاجاه ان فى طلبه فى تمريض مش تعرف تعمل اسعافات اولية وانا اولهم فبطلب من الدكاترة اللى عندنا واللى عارفين قيمتهم كلنا انهم ياريت يعملوا لينا دورة اسعافات اولية وباجر رمزى والله حرام لما نبقى طلبة كلية تمريض ويقابلنا فى الشارع واحد مغمى عليه ولا عامل حدثه ومش عارفين ننقذه لحد مايجى اسعاف والله بجد حرام
sara salama
sara salama
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : elsharqea
انثى

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض Empty انا معاكى ياهدى فى كل اللى قولتيه

مُساهمة من طرف sara salama الجمعة 18 مارس 2011, 16:45

هدى كتب:انا طالبه فى الفرقه التانيه ومن اهم المطالب اللى انا بتمنى اشوفها فى كليه تمريض الزقازيق
1- اولا اننا نلغى قرار اللى وقعناه اننا نشتغل كتمريض عادى اول مكنا بنقدم للكليه لان فعلا زى مااحمد جمال قال يبقى كان احسن ناخد معهد وخلاص ونريح دمغنا بدال هنشتغل زى الدبلومات او المعاهد مع احترامى ليهم وبجد لازم ناخد وضعنا بئى كاخصائيين تمريض
2- زياده مرتب اخصائيين التمريض وطلبه الامتياز (لان زى معرفت ان الفرق بين خريج كليه التمريض والتمريض العادى 60 جنيه تقريبا ) ودا مش علشان ماديات او حاجه ولكن علشان ناخد وضعنا بجد سواء فى ماديات او وضعنا فى المستشفى
3-انشاء نقابه محترمه للتمريض ويكون رئيسها خريج كليه تمريض (ولما بقول محترمه بجد يعنى حاجه تليق بينا مش زى مزميل فى دفعتنا قال لما رحها لقاها عباره عن اوضتين وصاله وان شقته اكبر منها )
4-بالنسبه لكليتى فى جامعه الزقازيق ياريت بجد بئى المرجات بجد تكون واسعه ونحس بئى انها مدرجات زى كل الكليات مش قاعديين فى فصل فى مدرسه (واللى يدحكك كمان انى لما بقول للاستاذ كمال- كلكم عارفينه طبعا -يااستاذ كمال متريحونا بئى من خنقه المدرجات دى وتبنولنا دور فوق كمان فى الكليه قام دحك وقال الاساس بتاع الكليه اصلا ميستحملش- فقلت فى نفسى فعلا مهى مش زى الكليات التانيه - )
5-وكمان السكاشن حاجه خنـــقه بجد الادوات مش موجوده كلها واللى موجوده بنلصم بيها حاجه تخليك تكتئب ومتفكرش اصلا تهتم بانك تحب حاجه فيها او تطوراو انك تطبق العملى اساسا وياسلام ع التهويه فى السكشن بجد حاجه تخليك تنام (انا اسفه بجد ع كلامى لو هيزعل حد بس بجد دا رايى وراى كتير من زمايلى وصحابى وانا بكتب ع لسان ناس كتير منهم)
6-وبالنسبه لللكتب بئى هما الدكاتره لو مش عايزيين حد يصور الكتب لاما يخفضو سعر الكتاب علشان الكل يقدر يشتريه او يشيلو الشيتات من الكتب لان بجد دا استفزاز للطلبه _مهو يعنى ايه لاما تشترى الكتاب علشان الشيت اللى هينجحك فى الامتحان الشفوى لاما كدا هتسقط حتى لو كنت من اشطر الدفعه وياريت بردو ودا حلم ممكن اكون لوحدى وبعض القليلين بحلمو بيه ان الكتب العلميه الطبيه تكون اكبر من كدا عايزيين فعلا ماده علميه مش بقايا الطب _تشوف لو طالب من طب او طيدله او حتى علوم لما يشوف اى كتاب من كتب تمريض يستغربوا ان دا كتاب جامعه اساسا وبفتكروه مذكره امتحانات سؤال وجواب بجد عايزيين معلومات طبيه وعلميه اكتر من كدا حتى لو للمعرفه والفهم _ويعنى ايه لما دكتور فى طب يقلنا فى الترم الاول انا هحذفلكم الفصل دا ودا اما طلبه طب مقدرش احذف حاجه لان مينفعش دكتور لما يتعامل مع مريض وميعرفش يقله معلش اصل دا اتحذف من عليا (دا ع اساس اننا يعنى نقول احنا معلش بس احنا اتحذف علينا) بجد لما بنسمع الكلام دا من الدكاتره بنتنرفز وبتحرق دمنا ياريت بجد يتعملو معانا احسن من كدا وغيره يقول ان عندنا فى مصر اعظم الدكاتره بس كل الفشل فى التمريض
7-دورات تدريبه للطلبه من دكاتره فى كليه طب وبالمجان ومن غير اى عراقيل سواء ماديه او فى الوقت دورات بيحدد الطلبه هما الوقت اللى مش تتعارض فى اوقات محاضرتهم او السكاشن _تصدق ان دكتور سئلنا ايه هى الاسعافات الاوليه والحمد لله يعنى محدش عرف وياسلام بئى ع كميه الشكر اللى قلهالنا بجد حاجه تكسف واللى زدنا انه بيقول دا انا لو سئلتها لطالبه فى رابعه ابتدائى هيعرفها
8- دورات تدريبه للمعيدااااات _وياريت اللى المعيده اللى ع ادها يعملولها دروس تقويه احسن _لاننا عاملين زى اللى بياخد علم من حد اصلا معندوش علم فبسم الله مشاء الله علم المعلم ع علم المتعلم هيعملو علم خرافى مش موجود اصلا
9- انشاء معمل _زى كل الكليات هو احنا مش كليه عمليه وعلميه بتهيالى ولا ادبيه _ياسلام بئى لو تسئل حد فى دفعتنا او الله اعلم الدفع اللى قبلنا هو ايه ال hematocrit دا هتسمع ابداعات
10_انشاء معمل صوتيات ومرئيات لتحسين اللغه والتدريب عليها علشان نبئى نقول بجد دى خرجتprofessional nurse ونشوف عليها اسطوانات العملى والفيديوهات بطرقه حديثه
sara salama
sara salama
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : elsharqea
انثى

مُساهمة من طرف aeny السبت 19 مارس 2011, 11:37

زملائي الاعزاء انا حاصلة علي ماجستير تمريض و أعمل بالتدريس بالمعهد الصحي بالقاهرة انا مضطرة للتعليق علي اخواني و اخواتي في الزقازيق مع ان الموضوع خاص بالتمريض عامة بس كلامكم غريب جدا اقرار ايه ده اللي كتبتوه انا متخرجة من القاهرة من 11 سنة و عمري ما كتبت اي اقرار انتم اخصائيين ده توصيفكم الوظيفي بعد التخرج انتو مش فنيين يبقي ازاي تكتبو انكم فنيين او تمريض عادي و بعدين اللي بيقول ميعرفش الاسعافات الاولية ازاي ده احنا في جامعة القاهرة خدنا كورس كامل في سنة اولي يا ولاد و اضح ان المشكلة كبيرة في جامعة الزقازيق ابدأو الاول بكليتكم و اذا في كليات تانية تعرفوها بهذا المستوي اتفقو معاهم و اطلبو مساواتكم الاول بجامعة القاهرة مثلا في برنامج الدراسة واضح ان في مشكلة غير مفهومة عندكو ده حتي المعهد الصحي بيدرسو كورسات م confused confused كثفة اكتر منكم (بتكلم عن الموجود في القاهرة) طالبو الاول بحقكم في التعليم الصح قبل اي حاجة تانية ربنا معاكم

عدل سابقا من قبل aeny في السبت 19 مارس 2011, 12:22 عدل 2 مرات
aeny
aeny
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : مصر
انثى

مُساهمة من طرف aeny السبت 19 مارس 2011, 11:58

علي فكرة يا شباب في مجموعة طلاب اعتقد من جامعة اسكندرية و دمنهور و جامعات تانية قابلو فعلا المجلس العسكري و طالبو بمجموعة طلبات منها تغيير اسم الكلية للعلوم الطبية او الطب الاداري علشان اللبس اللي عند الناس بينا و بين الدبلومات و سمعت بس مش متأكدة ان عين شمس فعلا هتغير يعني في ناس اتحركت بالفعل بس العملية محتاجة متابعة علشان نعمل حاجة و بالنسبة للنقابة في نقيب جديد انتخبوه قريب بيقولو نشيط حتي كان رافع قضية علي مسلسل زهرة علشان اظهرت التمريض سيئ و يمكن دي اول مرة تحصل ان النقابة تتحرك ممكن حد يروح يقابله و يشوف يمكن عنده رؤية جديدة و ربنا يوفكم و انا علي اتم الاستعداد لمساعدتكم في اي حاجة
aeny
aeny
لسه ادامه مشوار طويل

انثى

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض Empty من وجه نظري لا اكثر ولا اقل

مُساهمة من طرف نسيم الروح السبت 19 مارس 2011, 12:19

اسرء الفرقه الرابعه جامعه الزقازيق

1) الغاء القرار اللي مضينا عليه اثناء الانتر فيو في بداية الفرقه الاولي وكان بينص اننا نشتغل تمريض عادي وذلك حسب حاجه المكان والظروف (يعني رهن اشارتهم ) وليس بمؤهلك كبكالريوس تمريض
2) زيادة يوم العملي كوقت وليس كعدد ايام بمعني يكون هناك شفت كامل من 8 ص الي 2 ظ عشان تعلم صح ( من وجه نظري )
3) إعادة تأهيل المعيدات عمليا لانهم في العملي ضايعيين الا من رحم ربي
4) انا شخصيا مع فكرة نيابة تمريض لان التخصص مفيد جدا وبجد نفسي يطبق عليا النيابة
5) نفسي يكون العميد او العميدة عندنا خريج تمريض وليس طب
6) نفسي يطبقوا نظام الساعات المعتمدة في الدراسة وكمان الself learning ( التعليم الذاتي ) لان ده هيرفع من المستوي العلمي والعملي للطلبة واعضاء هيئه التدريس
7) جعل درجات العملي مناصفة مع درجات النظري 50% عملي و50% نظري وليس التلت والتلتين
Cool وجود قاعات درس لتمريض بالمستشفيات كما يوجد لطلبة طب ,,,,,, نقطة هامة جدا
9) مشاركة الطلبة في مجلس الكلية لجميع الفرق بما فيهم الفرقة الخامسة (الامتياز )
10) تفريغ ساعه من وقت العميد للقاء الطلبة في مدرجاتهم وذلك لكل الفرق وتخصيص يوم للقاء طلبة الامتياز وذلك ليس من اجل حل مشاكلهم ولكن للاستماع والحوار والمشاورة حتي في امور الحياة العادية
11) تفعيل دور العيادة الصحية بالكلية وانشاء عيادة طب نفسي واجتماعي بالكلية وهذه ليس فكرتي بل تأييد لفكرة الدكتورة هناء حمدي رئيس قسم تمريض الصحة النفسية والعقلية بالكلية
12) إخطار أولياء الامور بمستوي الطالب العلمي والادبي داخل الحرم الجامعي دئما ,,,,,, كنوع من التقييم والمراقبة
13) إنشاء قوافل تمريضية وتفعيل دورها ,,,,, كانت موجودة واختفت معرفش فين
14) إعادة إحياء الجمعية العلمية فرع الزقازيق لانها ماتت عندنا ( اسفة ف التعبير )
15) انتخاب العميد او رؤساء هيئة التدريس ونواب الكلية وليس بالتعيين وذلك من قبل الطلاب بالضبط ايضا اتحاد الطلاب
16) أين نقابة التمريض ؟؟؟؟

وفقكم الله لما يحبه ويرضاه ,,,,,,,,,,,,,,,,,, مصر فوق الجميع
نسيم الروح
نسيم الروح
مشرف لجنة التعليم التمريضى

البلد : EGYPT my LOVE
انثى
المزاج : متلخبط شويتين

مُساهمة من طرف بياض الثلج السبت 19 مارس 2011, 13:18

انا امتياز كلية تمريض جامعة الزقازيق
واتمنى ان تتحقق هذه المطالب
1_اولا موضوع الاقرار اللى احنا وقعنا عليه واحنا داخلين الكلية ده لازم يتلغى لان احنا مش فنى تمريض عشان نشتغل زيهم يبقى ايه الفرق بينى وبين خريج الدبلوم المرتب مش عايزاه
احنا دخلنا تمريض وكلنا جايبين فوق95.5
ليه يساوون بيهم احنا كده بنلغى اهمية دخول الكليه وكده هيكون مستواها فى النازل دايما لان انا لو اتخرجت من كليه خمس سنين واشتغلت زى الدبلوم هشتغل اه بس مش هحترم الكليه ومش هدخل اخواتى الكليه دى
مهم عمرهم ما هيعملوا خريج كلية الهندسة زى دبلوم الصنايع
يبقى ليه احنا يعنى نبقى كده
لو شوفتوا ازاى التمريض وهما بيقولولنا خلا ص زيكم زينا ومفيش فرق
وزلا ليه مانتو اكيد جربتوا
بحاول كتير اطبع على الامر ده بس مش قدره وانا شايفه خريج الكليه=دبلوم تمريض
لازم نلغى الاقرار ده
كنت الاول بقول ده صعب بس دلوقتى لازم يكون ده اول مطلببببببببببببببببببببببببببب
ارجو الرد
بياض الثلج
بياض الثلج
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : _دقهليه
انثى
المزاج : الحمد لله قويس

مُساهمة من طرف dr_medo السبت 19 مارس 2011, 13:48

اعزائى وزملائى انا مع حضراتكم وا كل واحد له رايه الخاص بيه وله احترامه

ارجو نكمل تبادل وجهات النظر حتى الميعاد المسمى

واحب اضيف ان الرد مش من عندنا بل انه هيبقى من السلطات المختصه احنا بس هنوصل الاصوات وااراء وه وراها لتحقيقها

نتظرين باقى مشاركاتكم وشكرا لتفاعلكم
dr_medo
dr_medo
رئيس فريق itt

ذكر

مُساهمة من طرف احمد جمال سلام السبت 19 مارس 2011, 16:35

ما ضاع حق ورائه مطالب حقا
يا شباب نشد حيلنا عددنا كده قليل عايزين الكل يشارك
بالنسبة للاقرار حصلنا على نسخة منه وياريت يكون مطلبنا كلنا الغاءة لان اول بند فيه اننا نعمل كممرض او ممرضة ودة عمرة ما يليق بينا
بدانا وهنكمل وهنوصل
احمد جمال سلام
احمد جمال سلام
رئيس الجمعية

البلد : egypt
ذكر

مُساهمة من طرف بياض الثلج السبت 19 مارس 2011, 18:46

السلام عليكم ورحمة الله ورحمة الله وبركاته
من المطالب اللى بتمناها 1_الغاء الاقرار وده انا اتكلمت عنه قبل كده
2_ان تكون عميدة كلية التمريض خريجة كلية التمريض بكل فخر
3_يا ريت يخلو الدراسات العليا تبدء بعد سنه من التكليف بلاش سنتين دى _
4_ان تبقى دائما كلية التمريض من كليات القمه ذو المرحله الاولى مينفعش ناس تدخل ب95.5وناس تيجى تدخل بعدين66 و50%
بياض الثلج
بياض الثلج
لسه ادامه مشوار طويل

انثى

مُساهمة من طرف ابراهيم الدسوقى جمعه السبت 19 مارس 2011, 22:29

بسم الله الرحمن الراحيم
انا زميلكم ابراهيم طالب بالفرقه الثالثه
اولا ما حدث بالنسبه لموضوع الاقرار اللى احنا مضينا عليه واحنا مش عرفين عنه حاجه ده بعتبره تضليل حصل من ادارة الكليه وجميع من اشتركوا من الدكتره والمعيدات فى الانترفيو ولازم ومن حقنا الورق ده يرجعلنا علشان نقرر هنعمل فيه ايه. ثانيا العملى اللى محصلش فيه تطوير من مده طويله والطالب مبيتعلمش منه النسبه الكافيه من العملى اللى يستطيع بيها الدخول الى مجال العمل وهو عنده خلفيه كافيه وده لللاسف بيخلى الطالب يتعلم من الزملاء العاملين فى المستشفه وهو وحظه ممكن اللى يعلمه يكون ممرض او ممرضه بتعمل التكنيك صح وده نادر على الجانب الاخر ممكن اللى يعلمه يكون شخص مهمل وبيعمل التكنيك بشكل خاطئ ودى المصيبه . ثالثا المواد اللى مش عارفين بندرسها ليه زى علم نفس اللى بندرسه بشكل لا يؤدى اللى الافاده مهارات تدريس وغيرهم .انا شايف ان المواد دى تؤدى الى تشتيت الطالب وخلاص ومضيعه للوقت والجهد.رابعا نظام الشيت اللى فى الكتب اللى بيرغم الطالب على شراء الكتاب وان لم يكن هناك داعى لان بطبيعة الحال لو كتاب له اهميه الطلبه هتشتريه. خامسا انتخبات الاتحاد اللى كانت فى الحقيقه بتم بشكل يثير الريبه والشك فى نفوسنا اللى قليل من المرات والعجيب واللى يثير الاعصاب ان بعض الطلبه اللى كانوا معروفين انهم من عيون امن الكليه واللى هما اشخاص غير مرغوب فيهم بيرشحوا نفسهم تانى لللانتخابات .انا معنديش مانع كليا لكن يجب ان هما يسيبوا فرصه لناس بنحبهم وطول الفتره اللى فاتت حسين ان هما مننا.على فكره دى مطالبى داخل الكليه ولسه عندى افكار ومش لوحدى دا انا وكتير من اللى اعرفهم لكن مش دلوئتى ولا داخل الكليه هنقدر نطرح الافكار دى دى افكار تخص التمريض كله ومنهم نظام التعليم فى كليات تمريض عامه وان شاء الله هكلم عليها بعدين.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ابراهيم الدسوقى جمعه
ابراهيم الدسوقى جمعه
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : مصر/ الغربيه /المحله الكبرى
ذكر

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض Empty http://ourhour-af.blogspot.com/p/enssa.html

مُساهمة من طرف واحد من الناس الطيبين السبت 19 مارس 2011, 23:56

بسم الله الرحمن الرحيم

من شباب كلية التمريض جامعة الزقازيق

تحية طيبة وبعد

تقررت هذه الوقفة الاحتجاجية بناء علي عدة اسباب ،وهي متمثله في مطالبناوهي:

اولا: الغاء الاقرار الضمني المرفق بالملف الخاص بكل طالب ،الاقرار الغير شرعي لعدم تجاوز المقر السن القانوني
ثانيا :الكتاب الجامعي لابد من توفيره بما يتوافق مع ماديات الطالب المتوسط
ثالثا : ضمان حسن المعاملة لجميع طلاب المراحل الخمس داخل المستشفيات والتعامل مع المشاكل الناجمة بما يكفل احقاق الحق وحفظ الكرامة

وبخصوص الامتياز في هذه النقطة لابد من وجود نوع من المرونة في الروسترلكل طالب وضمان تجنب السهر وخصوصا البنات

رابعا: الموافقة علي تأسيس مجلس منوبعن الطلاب ممثل من الفرق الخمس لحضور اجتماعات المجلس الرسمي للكلية للاطلاع علي ما يخص الطلبة من اجراءات وقرارت متخذة او محتملة

خامسا:اجراء استفتاءات الزامية علي ترتيب ومواعيد المواد الامتحانية مع مراعاة الفوارق الزمنية.

سادسا: رفع سقف ايام الغياب التي تمنع الطالب من دخول الامتحان الي عدد يتم الاتفاق علية.

سابعا :التراجع عن فكرة الغاء الاشراف نهائيا.

ثامنا عمل وحدة اسعاف مقرها الكلية وذلك لكونها كيان طبي.

تاسعا ضمان اتخاذ اجراءات محددة وواضحة ومعلنة من اعضاء هيئة التدريس لتحسين صورة الكلية اعلاميا علي الاخص.

عاشرا : عمل دورات تنمية مهارات للمعيدات يضمن اجتياز اختباراتها لتسني العمل بموجب اسم معيد

واللنك دا مهم http://ourhour-af.blogspot.com/
ودا
https://www.facebook.com/#!/sunofnight66/posts/119271121481730?notif_t=feed_comment

او دا https://enssa.yoo7.com/t2220p15-topic
مرسلة بواسطة ahmed fawzy في 11:58 م
واحد من الناس الطيبين
واحد من الناس الطيبين
لسه ادامه مشوار طويل

ذكر

مُساهمة من طرف aeny الأحد 20 مارس 2011, 12:50

السلام عليكم يا شباب بالنسبة للاقرار العجيب بتاعكو ده مالوش اي قيمة لان سيادتكم بتتخرجو علي الدرجة الثالثة التخصصية ده لو كادر عام اما السادة الدبلومات علي الدرجة الرابعة الفنية و في فرق كبيييييييير جدا الاقرار ده قيمته صفر علي الشمال و لا يمكن ان ينزل درجاتكم الوظيفية يا شباب ده قانون وظيفة يعني طنشو خالص و الست الممرضة المحترمة اللي بتقول انكم زيها مشكلتها انها مش فاهمة فهمومها وضعها بكل ادب و متسيبوش حد يحبط عزيمتكم او يقلل من مكانتكم الوظيفية حتي لو فرض و اشتغلتم بأيدكم مع العيانين ده ما يقللش ابدا من درجتكم التخصصية كل واحد عارف كويس انتو بتشتغلو ازاي حتي لو بيستعبط و اجمدو شوية و ردو برخامة علي اللي عاوز يرخم عليكم انا اكبر منكم بكتير و شفت كتييييير اوي مشكلتكم ان انتم لسة عضمكو طري المهنة دي و اقصد كل المهن الطبية عاوزة اسود تاكل اللي قدامها متسكتلوش
aeny
aeny
لسه ادامه مشوار طويل

انثى

مُساهمة من طرف بياض الثلج الأحد 20 مارس 2011, 16:15

السلام عليكم
اولا ايه المانع اننا لازم نلغى الاقرار ده
وايه المانع ان احننا نطالب بكده
هو مش كليتنا المفروض تخرجنا مشرفين
يبقى لازم نكون كده
ليه يغيرو وده مطلبنا كلنا
يبقى لازم نحترمه ونطالب بيه
بياض الثلج
بياض الثلج
لسه ادامه مشوار طويل

انثى

مُساهمة من طرف واحد من الناس الطيبين الإثنين 21 مارس 2011, 18:21

اعتصام تمريض الزقازيق اليوم

اليوم من اروع الايام في كلية التمريض جامعة الزقازيق

اذ وقف كل الطلاب والمعيدات يدا واحدة لتحقيق المطالب المنشودة

في ملحمة هي الاولي من نوعها علي الاطلاق في تاريخ الكلية

وقد تم الغاء الاقرار وتسلم طلاب الفرق الاربع الاقرارات الموقعة من قبلهم

المهم ان هذا المطلب الاول

التالي والمخطط له انشاء الله
سيتم غدا تاسيس المجلس المنوب عن الطلاب ممثل من جميع الفرق والذي سيتفاوض او سيحمل علي عاتقة مسؤلية المطالب المتبقية والتي لا ولن نفرط فيها

زملائي الاعزاء لكم كل الشكر علي التلبية الايجابية

ونتمني منكم ان تكونوا علي قدر المسؤلية وان تقدموا غدا اختيارا حسنا للمندوبين في مجلس الكلية
وان يتم الضغط بما لا يدع مجالا للماطلة او التجاهل

اللنك دا يا حماعة علية الاعتصام كامل بالصور Razz
http://ourhour-af.blogspot.com

عدل سابقا من قبل واحد من النس في الخميس 24 مارس 2011, 23:15 عدل 1 مرات
واحد من الناس الطيبين
واحد من الناس الطيبين
لسه ادامه مشوار طويل

ذكر

مُساهمة من طرف رحاب عصام الإثنين 21 مارس 2011, 19:43

الحمد لله حصلنا على الاقرار للأربع فرق
وربنا يقوينا نبدا التغيير من نفسنا الأول
بس ياريت نعمل اقرار تانى نبطل فيه الاقرار ده لأن ده مستقبلنا وربنا يبارك فى شباب تمريض
رحاب عصام
رحاب عصام
لسه ادامه مشوار طويل

انثى

مُساهمة من طرف rose الإثنين 21 مارس 2011, 20:38

اليوم كان رائع بكل المقايس وقد حصلنا على الاقرار وانشاء الله يستجيبوا لجميع مطالبنا
rose
rose
لسه ادامه مشوار طويل

انثى

مُساهمة من طرف بياض الثلج الإثنين 21 مارس 2011, 21:09

طيب ممكن حد يقول ليه ايه موقف الامتياز
بياض الثلج
بياض الثلج
لسه ادامه مشوار طويل

انثى

مُساهمة من طرف ابراهيم الدسوقى جمعه الإثنين 21 مارس 2011, 23:05

بسم الله الرحمن الاحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله حققنا مطلب من المطالب اللى هو الاقرار وده خطوه جيده جدا بس لسه كتير ولازم نتعب علشان حقوقنا .
عاوزين كمان نوسع دائرة المطالب خارج نطاق الكليه .فمثلا فى اقتراح بيقول: عاوزين وحدة اسعاف خاصه بكلية تمريض يكون فيها دكتور ومسعفين ويكون المشاركه من الكليه فيها تنظيو بحيث كل سكشن يكون له اسبوع مع الوحده ده يدى للطالب خبره ميدانيه واى حاله تكون قريبه بيتم التعامل معاها باسرع ما يمكن .والطلبه تعمل حملة توعيه لللاسعافات الاوليه فى الكليات المجاوره.ثانيا موضوع خاص بنظام التعليم :فى اقتراح بيقول احنا عاوزين تخصص تمريضى على النحو التالى :يكون فى ثلاث سنوات عام والسنه الرابعه تخصص حسب المجموع وسنة الامتياز تكون اقل من المده الحاليه بحيث لاتتعدى 6 اشهر ده يدى للطالب قوه فى الاكاديمى والعملى وطبعا ده محتاج تحسين العملى فى الكليات اثناء الدراسه . ده مجرد اقتراح ويريت لو حد عنده تعديل او مش موافق يدينه رايه.
ابراهيم الدسوقى جمعه
ابراهيم الدسوقى جمعه
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : مصر/ الغربيه /المحله الكبرى
ذكر

صفحة 1 من اصل 2 1, 2  الصفحة التالية