Egyptian Nursing Students' Scientific Association
لو عاوز تبقى مننا ادخل وسجل عندنا

انت لسه مسجلتش؟؟ يللا بســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرعة

منورنا واهلا بيك معانا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

لو عاوز تبقى مننا ادخل وسجل عندنا

انت لسه مسجلتش؟؟ يللا بســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرعة

منورنا واهلا بيك معانا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض

واحد من الناس الطيبين
ابراهيم الدسوقى جمعه
احمد جمال سلام
بياض الثلج
نسيم الروح
aeny
sara salama
هدى
محمد بدر
محمد اسماعيل محمد المرشدي
رحاب عصام
rose
dr_medo
17 مشترك

صفحة 2 من اصل 2 الصفحة السابقة  1, 2

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض - صفحة 2 Empty رد: مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض

مُساهمة من طرف واحد من الناس الطيبين الخميس 24 مارس 2011, 23:20

لازم الناس تفهم ان مش معني الغاء الاقرار اننا غيرنا الواقع مشورنا لسه طويل ومش هيخلص
ويا ريت الناس تدي اهمية اكتر للمطالب التانية مش الاقرار الباطل قانونا
واحد من الناس الطيبين
واحد من الناس الطيبين
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : egypt
ذكر

مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض - صفحة 2 Empty رد: مطالب شباب التمريض من اجل مستقبل افضل واروع للتمريض

مُساهمة من طرف dr_medo الجمعة 25 مارس 2011, 19:25

انا بشكر حضاراتكم على مجهودكم الرائع دا ولولا امتيازى كنت جيت

بدعوكم لاستكمال حوارنا الاساسى انا هفاجئكم بمطالب بردو بس شدو حيلكو معانا
dr_medo
dr_medo
رئيس فريق itt

البلد : المنصورة
ذكر
المزاج : الحمد لله تمام

مُساهمة من طرف ابراهيم الدسوقى جمعه السبت 26 مارس 2011, 13:23

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الراحيم
مش هنئول ان احنا حققنا مطالب بس على الاقل احنا عرفنا الطريق اللى هنحقق بيه مطالبنا كلها ان شاء الله بس ده محتاج مجهود وتعب وتكاتف من الجميع . النقيب هيجى عندنا يوم الاحد او الاثنين وهنعرض عليه المطالب اللىمنها انه يوصل القرار اللى اخدناه من رئيس الجامعه ويوصله لجميع الجهات المعنيه (مستشفيات جامعة الزقازيق -وزارة الصحه). وايضا الدرجه الماليه للتعيين (الدرجه الثالثه)دى لازم تتحسن .تحسين دور النقابه وتحويلها الى نقابه مهنيه وليست نقابه عماليه زى زمان. اهم حاجه حقنا معتش الخوف بيهمنا لو انتا واحد مننا بلاش تلرغى وتئولنا نمشى ونسيب حلمنا. والسلام ختام.
ابراهيم الدسوقى جمعه
ابراهيم الدسوقى جمعه
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : مصر/ الغربيه /المحله الكبرى
ذكر

مُساهمة من طرف algool السبت 26 مارس 2011, 15:04

ما ضاع حق ورائه مطالب حقا
algool
algool
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : الشرقية
ذكر

مُساهمة من طرف algool الأحد 27 مارس 2011, 14:58

ابراهيم الدسوقى جمعه كتب:بسم الله الرحمن الاحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله حققنا مطلب من المطالب اللى هو الاقرار وده خطوه جيده جدا بس لسه كتير ولازم نتعب علشان حقوقنا .
عاوزين كمان نوسع دائرة المطالب خارج نطاق الكليه .فمثلا فى اقتراح بيقول: عاوزين وحدة اسعاف خاصه بكلية تمريض يكون فيها دكتور ومسعفين ويكون المشاركه من الكليه فيها تنظيو بحيث كل سكشن يكون له اسبوع مع الوحده ده يدى للطالب خبره ميدانيه واى حاله تكون قريبه بيتم التعامل معاها باسرع ما يمكن .والطلبه تعمل حملة توعيه لللاسعافات الاوليه فى الكليات المجاوره.ثانيا موضوع خاص بنظام التعليم :فى اقتراح بيقول احنا عاوزين تخصص تمريضى على النحو التالى :يكون فى ثلاث سنوات عام والسنه الرابعه تخصص حسب المجموع وسنة الامتياز تكون اقل من المده الحاليه بحيث لاتتعدى 6 اشهر ده يدى للطالب قوه فى الاكاديمى والعملى وطبعا ده محتاج تحسين العملى فى الكليات اثناء الدراسه . ده مجرد اقتراح ويريت لو حد عنده تعديل او مش موافق يدينه رايه.
انا ارحب بفكرة الاسعافات الاولية لاننا بنشوفها في اي وقت واي مكان ومعظم اللي بيتاملوا معها بيتعاملوا غلط وشكرا عالفكرة الرائعةfarao farao farao
اما مدة التدريب انا ارى ان سنه ممتازة Very Happy Smile farao
اخوكم >>>عبدالرحمن -->>الفرقة الاولى
algool
algool
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : الشرقية
ذكر

مُساهمة من طرف ابراهيم الدسوقى جمعه الثلاثاء 29 مارس 2011, 22:24

أه أه أه . فى الحقيقه انا زعلان وخلاص زى ما قولتلك يا احمد يا جمال اربت افقد الامل . اللى حصل فى الكليه انهارده سبب لينا كلنا احباط لان احنا بنتكلم ونتعب علشان التمريض وشكله وحقوق التمريض اللى ضايعه وفى الاخر نلائى نا س بتفكر بشكل شخصى ويتخنئو علشان اتحاد الطلبه ويبئه كل الكليات بتتفرج علينا ويقولو هم دول بئه تمريض فين الهتاف اللى كان بيقول ( كلنا ايد واحده) احنا بئينا مفككين .اللهم اجمع كلمتنا على دبنك وعلى ما تحبه وترضاه. امين يا رب
ابراهيم الدسوقى جمعه
ابراهيم الدسوقى جمعه
لسه ادامه مشوار طويل

ذكر

مُساهمة من طرف nour^_^ الخميس 31 مارس 2011, 10:02

انا طالبة في الفرقة التانية جامعة بنها
انا اولا ربنا مش اراد ليا اني ادخل ثاناوية عامة عشان ادخل واحقق هدفي بس الحمد لله علي كل شئ
دخلت دبلوم ومعهد وبعدها دخلت الحمد لله الكلية
اثناء تدريبي بصراحة كنت بشوف وضع الممرضة غير لائق بالمرة
نفسي الوضع دا يتغير
ثانيا اني التمريض يسيبوا شغلهم في المستشفيات الحكومية وانهم يشتغلوا بريفيد او يسافروا دا كله ليه عشان لما بيتعبوا ويلاقوا مقابل المفروض اني يكون في حد عادل في الاجور
ثالثا المفرض يكون لينا سلطة متساوية مع الاطباء انا كنت بتدرب في مستشفيات الدكتور كان بيدي اوامر حتي لو كانت غلط لازم التمريض ينفذ وبس ولو مكناش بنفذ كانوا بيشتكوا مننا الوضع دا كتير بيتغير في المستشفيات الاستثماري المرضة بتكون متساوية مع الطبيب في السلطة وفي حاجات كتير بتكون فيها مشاورة بينهم وبيكون التمريض له وضعه وفي اطباء بيحترموا دا
كمان اثناء التدريب المفروض اني احنا رايحين نتدرب في قسم ما المفروض اننا نتعم كل حاجة في القسم حتي لو كان من اختصا الاطباء مفيش مانع اننا نكون علي وعي بكل شئ في سبيل اني اي حد او اي مريض اكيد هيسالنا احنا لاننا احنا المقربين للمرضي واحنا اللي بنكون جمبهم يكون لو سالنا علي حاجة نقدر نفيده مش الدكتورة تتحايل علي الاطباء والتمريض اللي هناك عشان يدخلونا نشوف الحاجات اللي احنا عايزينها
عايزين نرتقي بالمهنة شوية مفيش حاجة اسمها نبقي ملايكة رحمة شغلنا اننا نريح المريض في كل الاحوال حتي لو اهانك مش مشكلة انت مش عالم ايه اللي في المريض اساسا ربنا يعافينا جميعا احنا لو مكانه هنعمل اكتر من كدا واحنا بنتعامل مع فئات كتير من الشعب يعني مكن يكون فلاح وممكن يكون متعلم المفروض المعالمة تكون افضل ممكن الطبيب يتعصب شوية انما احنا مجالنا مينفعشي اننا نتعصب يعني عايزين
((((( يكون اجبراي علي التمريض كله التمنية البشرية ))))
يا جماعة التمريض سمعته رجعت زي الاول عايزين نعدل الصورة اللي الناس شايفينها عننا
عايزين نعدم الجانب السوء من التمريض
انا حضرت الندوة امبارح في جامعة بنها كنت جداية عشان اقول حاجات بس الحمد لله لقيت زمايلنا قالوها كلها
بس اللي دخل من المعهد بامتياز عشان يكمل كلية ودخل علي سنة تانية مثلي كدا دا مش ظلم لطلبة الثاناوية العامة زي ما الزميل احمد شوقي قال في الاخر
انا علي فكرة مؤمنة كل الايمان اني زمايلنا مستعدين يفهموا منا عن ما يفهموا من المعيدين او الدكاترة مش عشان حاجه عشان مستوي التفكير متقارب انا واحدة من البنات قبل الامتحانات العملية بشرح لمجموعة كبيرة البروسيدجر وفي بنات مش بتكون مذاكرة وبحفظهالهم وكمان في بنات ايام العملي كنت بعملها وكانوا بيطلوب امننا دا يعني مفيش مانع اننا بعد اي سيكشن نشرحه احنا بطريقتنا بطريقة صح بس هتثبت المعلومة اللي الدكتورة قالتها للطلبة الثاناوية العامة يعني احنا مش بنمانع دا انا بجد اتضايقت اللي احمد قاله امبارح بسبب الظلم ودا
احنا ذاكرنا بردو في الدبلوم والمعهد وضاع من عمرنا سنة خلاف الثاناوية العامة ومش كل واحد دخل دبلوم بيكون مش شاطر لا في ظروف بتحكم دا بس
ياريت نطور من التمريض لاني بشوف امثال وحشة اوي وعلي فكرة في حاجة كمان معاملة التمريض اللي هما الكبار اللي بيكونوا واخدين دبلومات في الجامعة بتكون وحشة اوي لينا عايزين بجد المعاملة دي تتغير
وكمان في حاجة السكاشن بيدخل فيها وليكن 3 مجموعات في معمل واحد كل دكتورة بتشرح بطريقتها وفي دكتورة صوتها منخفض ود\كتورة صوتها عالي واحنا سمعنا وفكرنا مشتت لا عارفين نركز مع دي ولا مع دي
وبعدين المفروض اساسا انهم يعملوا محاضرات عاملية للتمريض في المستشفيات اسبوعية وايه المشكلة لما تكون رئيسة القسم تعمل دورات تدريبة للتمريض عندها في القسم كل اسبوع تعملهم حاجة بما انها خريجة كلية وهما دبلومات ومعاهد
وبالنسبة للسورس بتاع كل مادة او الكتب المفرض ناخده علي بعضه مش ناخد كل سورس لوحده ورقتين بورقتين نيجي نجمع في الاجر محاضرة تضيع ومحاضرة نلاقيها المفروض يكون في سورس موحد او كتاب موحد زي عندنا دكتور الامراض الحرجة بيدينا المادة اتنين الدكتور الاول ادانا مرجع وقالنا نذاكر منه وبدانا بالفعل نذاكر منه ثالث محاضرة دكتور تاني ادانا حاجات مش موجودة في السورس اللي معانا ولما قلناله قالنا اللي معاكو دا مختصر ومش عاجبني وقالنا هعملكو سورس جديد وناو احنا مش عارفين نذاكر في ايه وييجوا في الاخر ويكدسوا كل حاجة علي الطلبة ومطلوب مننا نذاكر وننجح بتقديرات منين بقي بس الحمد لله الدكتور عبد الرحيم حل لينا مشكلة الدكاترة اللي بييجوا في اخر الترم ويخلصوا المناهج ويمشوا وخلاص
nour^_^
nour^_^
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : الغربية المحلة الكبري لكن عايشة في بنها
انثى
المزاج : الحمد لله

مُساهمة من طرف nour^_^ الخميس 31 مارس 2011, 10:15

والمهم اننا يتعملنا قانون مزاولة مهنة ازاي نشتغل ومفيش قانون مزاولة مهنة اي غلطة الدكتور يغلط فيها احنا اللي نتعاقب ليه
nour^_^
nour^_^
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : الغربية المحلة الكبري لكن عايشة في بنها
انثى
المزاج : الحمد لله

مُساهمة من طرف ابراهيم الدسوقى جمعه الخميس 31 مارس 2011, 17:45

بسم الله الرحمن الراحيم
السلام عليكم
طبعا كلنا سمعنا عن مؤتمر بنها وزميلنا اللى راحوا مستائين وحسب موصلنا من كلامهم ان المؤتمر كان شبيه كتير بالمؤتمر بتاع نقيبة الزقازيق عندنا بمعنى ان الكلام هلامى ملوش شكل ولا مضمون ولا مرتبط بالمطالب اللى احنا عاوزينها .وفى حاجه تانيه احنا مش عارفين الدكتره فى الكليه معانا ولا مش معانا . الدكتوره امل الدخاخنى عملت عرض عضلات على طلبه الاطفال وبتهددهم اللى مش هيشترى الكتاب ويقدم الشيت مش هيعدى . وبعد مسمعنا من دكتورة الاحصاء ان العميده اصدرت قرار ان الكتب تبئه بشيت وبدرجات على الشفوى اكدلنا ان ده حاجه متفق عليها . وكمان الدكتوره امل بتقول ان اللى هيعتصم هيتعمله مجلس تأديبى فى الكليه. اه احنا فى زمن اللى يطالب بحقه يتظلم ويتأدب. اللهم ارحمنا.
ابراهيم الدسوقى جمعه
ابراهيم الدسوقى جمعه
لسه ادامه مشوار طويل

ذكر

مُساهمة من طرف star السبت 09 أبريل 2011, 12:29

ياجماعة أنا شايفة ان معظم المطالب مهمة جدا ولكن ياختصا ر أنا لم أقرأ أى طلب عن التالى:
1-رفع مجموع الكلية فوق 90 لان بجد اللى بيحصل ده عييييييب أوى فى حق التمريض وطبعا لجنة التنسيق بتتحجج
بأنه فى عجز فى الأعداد ومش قادرين يفهموا ان المجموع أبو 50% بيطلع خريجين عبء على التمريض وبكده بيعقدوا المشكلة.
2-الغاء الاجراءات المعقدة التى تجرى عند عمل ترخيص مزاولة المهنة
اسفة على التأخير لأن حسابى كان غير نشط فى الفترة المحددة
من قنا
star
star
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : مصر
انثى
المزاج : تمام والحمد لله

مُساهمة من طرف manal الأحد 10 أبريل 2011, 23:28

ده على فكره الوصف الوظيفى لنا لعام2007من وزاره الصحه• قرار وزير الصحة

رقم 421 لسنة 2007

فى شأن قواعد تكليف أفراد هيئة التمريض

بطاقة وصف

المؤهل : بكالوريوس
الدرجة : الثالثة
المجموعة الوظيفية : التخصصية
المجموعة النوعية : وظائف التمريض العالى
إسم الوظيفة : أخصائى تمريض بالمستشفى

واجبات ومسئوليات الوظيفة
• الإلتزام بالزى الرسمى التمريضى
• الإلتزام بالمواعيد الرسمية
• الإلتزام بلوائح ونظم العمل
• الإتصال مع المستويات المختلفة
• توزيع الإعمال على الفئات التمريضية المختلفة الأدنى طبقا لإحتياجات الأفراد والمرضى
• تقدير الإحتياجات اللازمة للعمل التمريضى من آلات وأدوات وأجهزة
• الإبلاغ عن حدوث أى أعطال بالأجهزة والأدوات التى تستخدم /لها علاقة بالعمل التمريضى
• تعد وتنفذ وتقيم الخطط التمريضية للحالات الدقيقة والمتخصصة المسؤلة عنهم
• تشرف على العاملين من أفراد هيئة التمريض
• الإشراف على التقارير والسجلات التمريضية والتى لها علاقة بالعمل التمريضى
• الحفاظ وترشيد إستهلاك المستلزمات والأدوية
• الإشراف على التسليم والتسلم
o المرضى
o التقارير والسجلات
o الأجهزة والمستلزمات
o بيئة العمل
• إقتراح الثواب والعقاب لأفراد هيئة التمريض المسؤلة عنهم
• الإشراف على تنفيذ العلاج بأنواعه المختلفة طبقا لتعليمات الطبيب
• المرور مع الأطباء والإبلاغ عن الأعراض والعلامات الغير طبيعية
• المرور ومتابعة السلامة البيئية
• تدريب أفراد هيئة التمريض الجدد
• إتباع أسس التحكم فى العدوى فى جميع الأعمال التمريضية
• إتباع طرق الجودة فى أداء الأعمال التمريضية
• تقديم تقرير يومى لرئيسة التمريض عن أحوال المرضى المسئولة عنهم خاصة الحالات الحرجة
• متابعة تنفيذ إجراءات دخول وخروج المرضى وتقديم التثقيف الصحى والإرشادات التى يجب إتباعها لمتابعة علاجه بعد الخروج
• عرض المشاكل التى تعترض العمل التمريضى /أفراد هيئة التمريض وإقتراح الحلول
• الإطلاع المستمر لما هو جديد فى مجال عملها
• حضور الدورات التدريبية والندوات والمؤتمرات التى ترشح لها

بطاقة وصف
المؤهل : دبلوم معهد فنى شعب التمريض
الدرجة : الرابعة
المجموعة الوظيفية : الفنية
المجموعة النوعية : وظائف التمريض الفنى

إسم الوظيفة : فنية تمريض بالمستشفى

واجبات ومسئوليات الوظيفة
• الإلتزام بالزى الرسمى التمريضى
• الإلتزام بالمواعيد الرسمية
• الإلتزام بلوائح ونظم العمل
• الإتصال مع المستويات المختلفة
• الإبلاغ عن حدوث أى أعطال بالأجهزة والأدوات التى تستخدم /لها علاقة بالعمل التمريضى
• عمل وتنفيذ وتقييم الخطط التمريضية للحالات المسؤلة عنهم
• ملاحظة المرضى المسئولة عنهم والتبليغ عن أى أعراض أو علامات غير طبيعية لرئيسها المباشر
• التدوين المستمر بالتقارير والسجلات التمريضية والتى لها علاقة بالعمل التمريضى
• الحفاظ وترشيد إستهلاك المستلزمات والأدوية
• الإلتزام بالتسليم والتسلم
o المرضى
o التقارير والسجلات
o الأجهزة والمستلزمات
o بيئة العمل
• تنفيذ العلاج بأنواعه المختلفة طبقا لتعليمات الطبيب
• إتباع أسس التحكم فى العدوى فى جميع الأعمال التمريضية
• إتباع طرق الجودة فى أداء الأعمال التمريضية
• تقديم تقرير يومى لرئيسة التمريض عن أحوال المرضى
• تنفيذ إجراءات دخول وخروج المرضى وتقديم التثقيف الصحى والإرشادات التى يجب إتباعها لمتابعة علاجه بعد الخروج
• الإطلاع المستمر لما هو جديد فى مجال عملها
• حضور الدورات التدريبية والندوات والمؤتمرات التى ترشح لها

فبذالك لابد من تطنيق هذا الوصف الوظيفى والالتزام به والمطالبه فى حقوقنا للتدرج الوظيفى

الباب الخامس
الجهات الراغبه في تكليف الخريجين لديها :
1) الادارات الصحية التابعه لمديريات الشئون الصحية بالمحافظات
2) الجهات الاخرى مثل :
• وحدات الديوان العام ( امانه المراكز المتخصصة ، أمانه الصحة النفسية )
• وحدات الهيئة العامة للتامين الصحى
• وحدات هيئة المستشفيات والمعاهد التعليمية
• المستشفيات الجامعية
• وحدات المؤسسة العلاجية
• الجهات الخارجية

ولذلك لابد من المطالبه بتطبيق هذا الوصف الوظيفى والالتزام بحقوقنا فى التدرج الوظيفى

manal
manal
لسه ادامه مشوار طويل

البلد : طنطا
انثى

صفحة 2 من اصل 2 الصفحة السابقة  1, 2